Tek Bir Müşteri Mantıksızdır ama Kitle Iskalamaz
Yapılan bir araştırmaya göre
insanların marketlerdeki alışveriş süreleri ortalama 35 dk... Market ne kadar
büyürse büyüsün bu süre değişmiyor. Bu araştırmayı yaptıran firmalar mağaza
büyüklüklerini 35 dk'da gezilebilecek şekilde ayarlıyorlar ki ; müşterilerin
satın alma motivasyonları düşmesin...
Eğer mesele insanları
yönetebilmekse insanların kötü bir özellikleri vardır ; hepsi farklı şekilde
düşünür ancak bir de iyi özellikleri vardır ; hepsi benzer şekilde hisseder...
Tüketiciye bir mağaza hakkında
sorular sorun, fikirlerini alın ; hepsi farklı şeyler söyleyecektir... Ancak mağaza
içinden çıktıklarında hangi hislerle mağazadan ayrıldıklarına bakın ; bu hisler
birbirine yakındır...
Müşteriler çocuk gibidir ; ne
istediğini ancak karşısına çıkardığınızda size gösterir, hislerini anlatamaz ve
çoğu zaman kendisi de farkında değildir.
Sosyoloji demokrasi açısından
şöyle bir teori geliştirmiştir ; bir seçimde tek tek insanlara tercihlerini
sorduğunuzda mantıksız ve rasyonel olmayan tercihlerde bulunur ancak toplum bir
araya gelip tercihlerini kullandıklarında ortaya şaşırtıcı derecede rasyonel
bir sonuç çıkar.
Bir tüketiciyi karşınıza alıp
neden bu mağazayı tercih ettiğini sorduğunuzda cevap veremez, mantıksız
cevaplar verebilir ancak ortak bir hissiyat söz konusudur
Tek bir birey mantıksız
olabilir ama tüketici kitlesi ıskalamaz
İnsan ve toplum psikolojisinin
bu tür gizemleri vardır.
Ürünü gamınızdan sunumunuza kadar
mağazanıza bir farklılık kattığınızda belki müşteri bunları tek tek göremez ama
hisseder
Mutfak, tüketicinin
göremeyeceği bir noktadadır ama tüketici mutfağı hisseder
Müşterilerin marketlerde
ortalama 35 dk. Ayırması da insan psikolojisinin alışveriş heyecanını belirli
bir süre koruyabildiğini gösteriyor.
Peki, bizim sektörümüzde durum
ne ?
Bizim sektörde tüketicinin bu
süreyi aştığını , gereğinden fazla yorulduğunu, herhangi bir perakendeci
tüccarın bu süreyı kısaltacak uygulamaları es geçtiğini düşünüyorum
Tüketici gereğinden fazla çok mağaza geziyor. Karar sürecinde
çok fazla tereddütleri oluşuyor.
Tüketici dolaştıkça soruları
netleşmiyor, daha çok soru işaretleri oluşuyor
Esnaflık mesleğinin ufak
kurnazlıkları vardır ; esnaf ürünü satın almayacağını anladığı bir müşterinin
kafasını karıştırır...güven sağlamak için daha önceki perakendecinin verdiği
bilgilerdeki yanlışlıkları ortaya koyar...
Esnaflık mesleği yapısı
itibariyle ancak "dar alanda kısa paslaşma" yapabilir.
Şunu net bir şekilde
söyleyebiliriz ki ; günümüzde bir mağaza klasik anlamdaki esnaf mantığından
kendisini ne kadar kurtarabilirse o kadar iş yapar.
Modern tüketici nasıl ki
belirli bir süreyi aştığında satın alma motivasyonu düşüyorsa esnaflık gibi
birebir ilişkiye dayanan, pazarlık becerisi içeren, şeffaflık içermeyen ticari
modeli de reddediyor
Perakendecilerimizin tüketiciyi bir birey
olarak görüp mantıksız görünen tercihlerine kanıp yaklaşımlarını
basitleştirdiklerini ve böylece genel tüketici kitlesini ıskaladıklarını
düşünüyorum.
Tüketici bir birey olarak basit
sorular sorabilir, sizin tecrübenizle kıyaslandığında basit satın alma
reaksiyonları verebilir... Perakendecinin yaklaşımı bireyin davranışlarına
yanıt verir tarzda değil , o mağazanın çizgisini yansıtır tarzda olmalıdır. Biraz
önce söylediğimiz gibi ; birey mantıksız olsa da ortaya çıkan güç toplam
rasyonel bir sonucu verir.
Ekonomi biliminin babası
ekonomiyi yöneten gizli bir elin olduğunu söyler. Perakende sektöründe de
matematikle, pazarlama bilimiyle açıklayamayacağınız çekim etkisi yapan gizli
faktörler vardır ki deneyimler ancak bunları keşfedebilir...
No comments:
Post a Comment