29 July 2006

Merkezi Yönetim

Liderler bir firmayı ya ileri götürür ya da geri , mevcut durumu devam ettiren bir yöneticiye bu güne kadar hiç rastlamadım.

Değiştirmek yeni bir yönetici için varoluş çabasıdır. Yapıyor ve çalışıyor görüntüsünün pratik bir yansımasıdır. Değiştiremeyen yönetici değiştirilir ve bu yüzden bütün yöneticilerde radikal bir yön vardır.

Bir firmanın gerçek çalışanı olmak; kendini ispat, uyum gibi bir süreci kapsayacağından her yeni yöneticiyle birlikte firma değerleri bir sarsıntı geçirecektir. Bu yüzden, çok sık yönetici değiştiren firmalarda, bu sürecin ilk aşaması olan, kendini ispat dönemi, sürekli tekrar eder ve zamanla daha hiyerarşik ve emir komuta zincirini içeren bir yönetim kültürü oluşur.

“ Bana en son yöneticinin ne zaman değiştiğini söyleyin, size o firmadaki yönetim sisteminin ne kadar köklü olduğunu söyleyim ”

------- *** --------

Eğer ortaçağ döneminde yaşasaydık kahraman olmak için iyi bir şövalye olmak gerekecekti , ama ya bugün…

Yeni bir yönetici anlayışı rekabetin sürekli olduğu bu dönemde tehlikeli bir oyundur. Kahraman liderler yeni bir oluşuma neden olurken geçmişle bağınızı kopartır


--------- *** -------

Hiyerarşik yönetim ;

Sanayi dönemine ait olan, emir komuta hiyerarşik yönetim anlayışı bugün için ömrünü tamamlamıştır. Bugün için gemiye asıl hızını veren kaptan değil , tayfalardır. İnsanı yönetim anlayışı yerini insanlarla yönetim gibi yeni bir anlayışa bırakmıştır.

İhtiyaç duyulan şey yeni bir yönetim pratiği değildir. Masaya vurarak yönetme anlayışı yerini gönüllü çaba yaratmaya bırakmıştır. Çalışanlara yakıp tüketilecek bir yakıt , kürek işçileri gibi gören anlayış bugün için gemiyi yürütemez.

Çalışanlar artık değerli bir aktiftir , pahalı bir pasif maliyet değil…

( Askerlikte motivasyon eğlenceleri yapılır. O eğlenceye katılan komutan bir an önce eğlencenin bitmesini istediğini her halinden belli eder , oraya gelmesinin tek nedeni yazılı emirdir ) Yönetmek ve motive etmek de 15 maddelik bir listenin 7. maddesi olarak , ruhsuz bir yöneticinin teorik uygulamaları olmamalıdır. Çalışanlar bunu hemen hisseder , insanların hisleri beyinlerinden kat kat daha üstündür.



Sadakati , uzun iş saatlerini ve itaati ödüllendiren merkezi yönetim içten pazarlıklı , küskün , aldığı kadar çalışan , kuşkucu bir insanlar topluluğu yaratır. Böyle bir yönetim anlayışında çalışan insanlar kendi içinde rekabet eder.

Nerede merkezi bir yönetim ve merkezden ödüllendirme varsa orada merkeze yakın olma kavgası vardır

TwitterTakip

28 July 2006

Bugün ki yaşamsal pratik


Bir doğru, ancak bir diğer doğru bulunduğunda terk edilebilir.

Alternatifi olmayan bir yanlış, elinizdeki en iyi doğrudur.

Bugünün doğrusu nedir sizce? Yaşamın, ekonominin, iş hayatının dinamikleri nasıl işliyor?

Aslında durum bir yazarın da dediği gibi; eskinin kaybolduğu yenin ise oluşmadığı bir zaman dilimi.

Bugün ki baş döndürücü değişim zinciri insanları her değişimi kabullenir bir hale getirdi. Artık hiçbir şey bizi şaşırtmıyor ve bu hal bir kuralsızlık durumunu da meşrulaştırıyor. Bunun adı moda, değişim , modernizm haline gelirken bunları kritize edecek bir değer , bu yeniliğe ayak uyduramadığından banal ve muhafazakar bir çizgide kalıyor.



Bugünün gerçeği değişim … Bugünün rasyonelitesi bir taraf olmayı değil , oluşan dengeye yönelmeyi öğretiyor. Bugün ki fırsat ekonomisinin yaşamsal pratiği budur.


TwitterTakip

20 July 2006

Risk


Pazarlama , kuralına uygun oynandığında sizi , ancak bir adım ileri götürebilir . Fark yaratan ise kuralsızlıktır . Eğer başarıya götüren bilinen bir yol varsa o yolda başkaları da var demektir . Başarınızı paylaşırsınız , kazanmaz , payınızı alırsınız.

Zaten pazarlamadaki bütün kurallar da kuralların dışına çıkarak fark yaratanların açtıkları yollara verilen isimlerden başka bir şey değildir. Adı konulmuş bir method kazandırmaz.

Risk nedir ?

Bilinmeyenin bilinene olan oranı. Risk ne kadar küçükse kar da o kadar küçüktür. Riskin az olduğu yani bilinmeyen durumların daha az olduğu bir durumu herkes görebilir. Bilinen bir yolda başkaları da vardır.

Sonsöz : Herkesin görebileceği bir fırsat , fırsat değildir.

TwitterTakip

16 July 2006

TAKLİT


Taklit , bir yaratıcılık korsanlığıdır.

Tüketimdeki birincil belirleyici refleksin fiziksel ihtiyaç olduğu gelişmemiş toplumlarda bir malın değeri : üretim maliyeti + % 10 kar marjıdır. Fiziksel ihtiyacın doyum noktasına ulaşmadığı toplumlarda değer satamazsınız.

Değeri üretemez , değeri üretecek olan emeğin ve zamanın maliyetini topluma satamazsınız.

Bunun daha kolay bir yolu taklitdir.

Değeri bir maliyet haline dönüştürmeden kopya ederek toplumun önüne sunmak.

Bu konuyu başka bir yazımızda inceleyelim ancak bu değerin ötesinde son dönemlerde çok basit yöntemler dahi kopyalanmaya ve benzeşmeye başlandı.

Dün TV’de dikkatimi çeken bir reklamda ; reklam bittikten sonra alt kısımda firmanın logosu açılıyor. Yani KOÇ ‘tan araklanma bir uygulama.

KOÇ piyasaya sürdüğü ürünlerde “ KOÇ güvencesi altındadır “ mesajını vermek için böyle bir yol izliyor. Piyasaya yeni sunduğu ürünlerinin kabul edilebilirlik sürecini kısaltmak, ürünü tüketici algısında daha güvenli bir noktaya yerleştirmek için bir anlam ifade eden logosunu kullanabiliyor .

Peki benim dün televizyonda izlediğim , ismini daha önce hiç duymadığım firma , niçin böyle bir uygulamaya yöneliyor ? Orada açılan logonun nasıl bir anlamı olup , nasıl bir mesaj verebilir ? Bir anlam ifade etmeyen bu logonun ürüne nasıl bir katkısı olabilir ? İlk defa tüketicinin karşısına çıkan bu firma KOÇ’tan araklanma bu yöntemle amatör bir imaj oluşturmaz mı ?








TwitterTakip

09 July 2006

İŞBİR HOLDİNG İŞ İLANI


Bugün işbir Holding’in Hürriyet İ.K. da verdiği bir iş ilanı dikkatimi çekti. İlanda ÖSS ‘de ilk %2 lik üst dilime girmiş olmayı ve belirli bir IQ seviyesini aşmış olmayı şart koşuyordu.

Daha önce işe aldığı elemanlardaki IQ problemini görmüş olmalı ki bu konuda bu kadar hassas. Ya da bu ilanı veren İnsan kaynakları çalışanı kendi IQ seviyesi düşüklüğünü dengelemek açısından bu konuyu öncelikleri arasına almış ::))

Verdiği iş ilanlarıyla günde binlerce tüketiciye ulaşacağını bilen firmalar , bu ilanlarla kendi şirket değerlerini , kurumsal kültürlerini , sahip oldukları pozitif değerleri vurgulamak , bir kamuoyu hissi yaratmak için bir fırsat olarak görürken, işbir holding ne yapmaya çalışıyor ? Çok yönlü düşünebilen firmalar daha insani özellikleri şart koşarak müşterisine de “ biz size bu niteliklerde bir kadroyla hizmet ediyoruz “ gibi dolaylı mesajlar verirken , işbir holding niçin ortaçağ ayrımcılığına benzer bir tavrı , bu kadar çirkin bir üslupla dile getiriyor. Kamuoyunun önünde “para bende” tarzı tüccar yaklaşımını sergilemek yerine , niçin bu ilanı kurumsal bir imaj oluşturmak için kullanamıyor ?

Bu ilanla , işbir holding , tüketicisine , Holding oldum ama halen “ eti senin kemiği benim “ mantığından kurtulamadım mesajını iletiyor.

Bilinen hikayede baba oğluna şöyle söyler : kaymakam olmuşsun ama adam olamamışsın oğlum ; işbir holding de holding olmuş ama kurumsal olamamış…

TwitterTakip

01 July 2006

İnsanlar bir şeyi yapmadan önce "ben neyim" sorusunu sorar


Yolda yürürken yerde 100 ytl. gördünüz diyelim :

İstatistikçi : eğer bu para gerçek olsaydı, istatistiki olarak bu parayı benden daha önce geçen birisi almış olurdu, diye düşünüp yoluna devam ederdi ,

Pazarlamacı : o parayı alabilecek başka bir rakip varmı diye etrafına bakarken başka birisi parayı önünden alıp uzaklaşmış olurdu

Halkla ilişkiler : bu parayı yerden alıp cebime atmak imajımı zedeler mi, diye düşünürken daha ufak bir oyuncu parayı cebine atmış olurdu

Muhasebe : ceplerini araştırıp eksik param var mı, diye düşünüp cebine koyacağı parayı kaydedeyim derken para yine bir başkasının cebine girmiş olurdu ,

Müdür : bu parayı niye hiç kimse almadı kardeşim , hiç kimse çalışmıyor deyip bağırıp çağırmaya başlardı , para yine başkasının cebinde olurdu ama suçlu , suçlu aramak yerine önündeki parayı almayan müdür olmazdı

Satıcı : etrafındaki insanlara “ ben de sabahtan beri nereye düşürdüğümü arıyordum, hay allah “ deyip alıp cebine atardı




TwitterTakip

free web site hit counters

Image Hosted by ImageShack.us
 
Image Hosted by ImageShack.us