27 December 2006

Marka ve Ürün isimleri

Filmlerde kötü ve iyi karekterlere ayrıştırıcı isimler verilir. Kötülüğe uygun düşecek sert ve kaba isimler özellikle seçilir ki daha gerçekçi dursun. Her adın çağrıştırdığı bir anlam , bir mesaj vardır.

Ünlü kişiler de akılda daha kolay kalmak , basit olarak algılanmamak , kolay söylenir olmak için daha farklı isimler kullanırlar. Örneğin ; Tom Cruıse’nin gerçek ismi Tom Mapother , Mag Ryan ‘ın gerçek ismi Margeret Hyra dır.

Türkiye’deki firmaların ise isim koyarken, ortaklarının başharflerini birleştirmeleri , kızlarının ya da oğullarının adlarını koymaları çok rastlanan bir durumdur. C.C.S. SARAR daki c.c.s. üç ortağın isimlerinin birleşimidir , CIA tekstil firmasının adı yine Cengiz , İsmail,Ali isimlerinin birleşimidir. Yine Erkunt Traktörün , Bereket , Kısmet gibi yeni çıkan modellere verdiği isimler, bildiğim kadarıyla, kızlarının ve oğullarının ismidir.

İsim, mesajı kontrol eden, sınırlayan, doğru çağrışımları canlandıran ilk unsurdur. Amerika Irak’a saldırdığında bunun adını : özgürlük olarak koydu. Peki Irak tarafı, bu savaşın ismini ne koydu : yine özgürlük… İsimler cephenin ilk silahıdır ,

İsim bu kadar önemliyken , firma ve ürün isimlerini bu kadar tesadüfi durumlara bırakmak ne kadar doğru ? Türk Traktörün, Hollandalı dev üretici ortaklığıyla ürettiği, New Holland ismine karşı , Bereket , Kısmet gibi isimler, pazarlama stratejisi açısından ne kadar uygun ? Teknolojiyle ilintili bir alanda, son derece batıl değerlere vurgu yapan adlarla tüketici karşısına çıkmak, iyi oyuncunuza kötü bir isim vermek değil midir ?

Erkunt Traktör Bereket ve Kısmet gibi Türkçe isimleri kullandığı için Gazi üniversitesindeki bazı Türkçe kitaplarda örnek olarak gösterildi , pazarlama kitaplarında ise kötü bir iletişim örneği olarak yer alabilir.

TwitterTakip

10 comments:

Anonymous said...

tabii türkçe isimleri kullanması da takdir edici bir davranış , bir özveri olarak görülebilir ,

başarılı olursa kendi kültürlerimizden çıkmış bir ismi birçok ülkeye tanıtmış olur ,

Anonymous said...

Yazdıklarınıza katılmamak elde değil. Firmaların markalarına Türkçe isim vermelerine elbette karşı değilim. Üstelik taraf olarak destekleyenlerin yanındayım. Ama sırf ortağın ismi, kızının ismi olarak markaya "onu" yapıştırmak çokta mantıklı bir hareket değil(hatta hiç değil). Ama güzel örnekleride var. Mesela Sabancı'nın su markası Saka gibi.

Anonymous said...

güzel bir konuya değinmişsiniz. pazarlamada isim önemli. buna bende katılıyorum. fakat isim değerlendirmenize katılmıyorum. çünkü bereket ve kısmet bu toprağın insanının sık sık kullandığı iki kelimedir. takdir etmelinsinzki pazarlamada hitap edilen kesim de önemlidir. bizim gibi milliyetçi bir toplum için ve bizim gibi tarımla uğraşan kesmin genelinin köyde yerleşmiş olması bereket ve kısmet isimlerini dışlamaktan çok benimsediklerine inanıyorum.

Anonymous said...

her isim markayı,fakat her marka ismi oluşturmaz.piyasadaki denge ancak ve ancak markaların birbiriyle comtetion yapmasına bağlıdır.isim temsil eder firma malı kolayca satar.örnek:mercedes ve man marka olmakla birlikte aynı kategorinin ürünleridr.beraberler ve rekabette dengedeler.şimdi soruyorum bmc nerededir?ne üretirse alına,n fakat büyümeyi ölçütleri olmayarak ,tamamlayan 2nd sınıf araç konumundadır.sonuç olarak isim satmaz ,marka satar.


saygılarımla

Anonymous said...

bu iş, ürüne isim koyma meselesi, biraz da kimle iş yapacağınıza veya kime mal satacağınızla ilgili değil mi? erkunt traktörün asla yurtdışına mal satmak gibi bir isteği yoksa koyduğu isim, Türkiye için bence uygun.

ayrıca firma ismi olarak da "erkunt" un "adidas, mc donald's, levi's" "tan ne farkı var. sonuçta ikisi de aile ismi. ama birileri dünya markası olabilmiş diğeri ise semt pazarında satıcı olarak kalmış. dolayısıyla etkiyi yaratan bence isim değil marka olabilmek.

ama isimlerin, karşıya sıkılan ilk mermi olduğu konusunda hemfikirim. ya yaralarsınız,nüfuz edersiniz, ya da boşluğa mermi sıkmış gibi olursunuz. filmlerde, evet genellikle kötü karakterler kötü isim seçip siyah şapka giyerler. iyiler ise tersi...
selamlar

Anonymous said...

bu iş, ürüne isim koyma meselesi, biraz da kimle iş yapacağınıza veya kime mal satacağınızla ilgili değil mi? erkunt traktörün asla yurtdışına mal satmak gibi bir isteği yoksa koyduğu isim, Türkiye için bence uygun.

ayrıca firma ismi olarak da "erkunt" un "adidas, mc donald's, levi's" "tan ne farkı var. sonuçta ikisi de aile ismi. ama birileri dünya markası olabilmiş diğeri ise semt pazarında satıcı olarak kalmış. dolayısıyla etkiyi yaratan bence isim değil marka olabilmek.

ama isimlerin, karşıya sıkılan ilk mermi olduğu konusunda hemfikirim. ya yaralarsınız,nüfuz edersiniz, ya da boşluğa mermi sıkmış gibi olursunuz. filmlerde, evet genellikle kötü karakterler kötü isim seçip siyah şapka giyerler. iyiler ise tersi...
selamlar

Unknown said...

Erkunt gördüğüm kadarıyla ithal traktör pazarına gözünü dikmiş durumda değil. Dolayısıyla oynamak istediğini düşündüğüm pazar için yerinde model isimleri bulmuş bence. (eğer doğruysa çocuklarının traktöre uyumlu isimlere sahip olması ilginç ve iyi tesadüf)

Ancak dökümcülük işinden komple markalı bir ürün işine geçişte ufak tefek hata yapmalarını doğal karşıladım. (Yurt dışında bereket vs gibi anlamları anlaşılmayacak isimler koymaktan bahsediyorum)

Fakat çözülmeyecek sorunlar da değil, ihracata hazırlanırken isim yerine model numarası koyarlar olur biter ;)

Zeki Çınar said...

İsim tabi ki çok önemli, on numara bir doğru. "Kısmet ve Bereket" hakkında "..son derece batıl değerlere vurgu yapan adlarla.." şeklinde görüş ifade etmek, aynı şekilde on numara bir yanlış.

yanmaneee said...

golden goose shoes
yeezys
goyard
adidas yeezy
yeezy
supreme outlet
supreme clothing
goyard handbags
golden goose
supreme

shaddaez said...

Check Out Your URL sex toys,sex toys,dog dildo,horse dildo,sex chair,sex chair,horse dildo,sex chair,sex chair his response

free web site hit counters

Image Hosted by ImageShack.us
 
Image Hosted by ImageShack.us