30 December 2006

Bayram ve değişen toplumsal yapı

Bugün bayram. Bayram gününü yaşarken, her sene, geçen seneye göre biraz daha o eski bayram ruhunun kaybolduğuna şahit olacaksınız. Toplumsal bağların kuvvetli olduğu , cemaat kültürünün hakim olduğu bir kültürden daha bireysel bir kültüre geçiyoruz çünkü. ilişkilerin komşuluk, yakınlık ya da akrabalık çizgisinden daha mesleki ve profosyonel bir çizgiye kaydığını görüyoruz. İlişki bağının mahiyeti değiştikçe anlam da değişiyor. Sevgi , saygı , özlem gibi duygular daha rasyonel bir çizgiye oturuyor. Zamanın önemi , zamanı iyi değerlendirme gibi kaygılar çoğaldıkça, iadei ziyaret için zaman azalıyor.

Bayram ortak bir dünya algılamasına sahip insanların buluştuğu özel bir zaman dilimidir , Dünyalar farklılaştıkça zaman da , o zamana verilen anlam da , o zamanı yaşama biçimi de değişir. Bu ortak algılayışın tetiklediği iki sektör vardı : Hayvancılık ve çikolata …

Bayram artık daha farklı yaşam tarzlarını, farklı bir davranışa itecek. Bu farklılık beraberinde birçok sektörün canlanmasına yol açıp, yeni sektörlerin doğuracak. Örneğin, Kurban kesmek yerine bağışlarını belirli bir kuruma bağışlayanlar artacak, bu da çok güçlü sivil kurumların ortaya çıkmasına yol açacak. Bayram kartları , yılbaşı biletleri , evde yapılan baklavalar eski heyecanını yitirecek, eğlence sektörü ve özel organizasyonlar ivme kazanacak.

Şeker ve un’u karıştırıp helva yapıp para kazanma dönemleri geçti artık , insanların kitleler halinde ortak bir mal talebinde bulunma dönemleri geride kaldı. Şeker ve un’a kimsenin düşünemediği malzemeleri eklemeyi başaranlar yarının yeni oyuncuları.

TwitterTakip

No comments:

free web site hit counters

Image Hosted by ImageShack.us
 
Image Hosted by ImageShack.us