03 February 2011

Her müşteri bir iz bırakır.... Bir katili ve bir müşteriyi tanımak....

Amerikadaki seri katiller üzerine bir kitap okuyorum. Katiller bir dahi gibi cinayetlerini planlıyorlar. Bunları da yine ancak bir dahi yakalayabiliyor. Bıraktıkları her izin , her davranışın bir anlamı var. Bu anlamı çözebilen katilin bir adım önüne geçebiliyor.

Amerika’da, avrupa’da birçok seri katil , birçok gizemli ve karmaşık suç var. Türkiye’nin ise seri katilleri yok, suçlar oldukça basit , sıradan ve refleksel. Çok fazla çözmek için çaba sarfetmiyorsunuz, öldüren bellidir, kaçmıştır, yapmanız gereken sadece yakalamak.

Bu farklılık nereden kaynaklanıyor ?

Toplumların gelişmişlik seviyesi arttıkça davranışları da farklılaşıyor. Geri kalmış toplumlar daha çok geleneksel tarzda hareket ediyor, davranışlar belirli bir kalıp çerçevesinde oluyor. Gıda , barınma gibi ihtiyaçlar giderildikten sonra ihtiyaçlar farklılaşıyor. Bireysellik geliştikçe çözümler de , davranışlar da bireyselleşiyor.

Aynı mantık tüketici için de geçerli mi ?

Evet, bu farklılık tüketici davranışlarında da benzer şekilde…türk tüketicisinin tüketim davranışları oldukça homojen. İlgi gördüğü yere bağlanıyor, kişisel ilişkileri önemsiyor, fiyata ve promosyona duyarlı, alışkanlıklar önemli…bunlar geleneksel alışverişin genel kodları. Şimdilik türk tüketicisi bu davranışları taklit ediyor , peki ya gelecekte ?

Türk tüketicisi tüketimi keşfetti, şimdilik ihtiyacını karşılayacak kalitede ürün ve hizmet ile tatmin oluyor. Ancak kısa süre sonra talep daha da artacaktır. Eğlence talep edecek, hayal gücü bekleyecek, sürpriz öğesini keşfetmenizi isteyecek kısaca zamanla daha da farklılaşacak.

Ülkemizdeki cinayetleri incelediğinizde 10 yıl öncesi namus ya da kan davası gibi nedenler birinci öncelikti. Şimdi, bu oranlar azaldı, anlık öfkeler, tartışmalar ağırlık kazanıyor. Zamanın cinayetlerin nedenleri üzerinde nasıl etkili olduğunu görüyor musunuz ?

Zaman öfkelerimizi , sevinçlerimizi de kontrol ediyor. Zamanla mutlu olduğumuz kavramlar , öğeler değişecektir. Zaman eski alışkanlıkları öğütüyor, yeni trendler ortaya çıkıyor, insanların geleneksel olana tepki verme oranı düşüyor.

Bir katili yakalamanın yolu onu anlamaktan geçer. Nasıl olduğunu, neye benzediğini, hangi güdülerle hareket ettiğini, cinayeti işlerken kurbanın üzerinde bıraktığı izleri çözmeniz gerekiyor.

Müşterilerle ilişkinizi devam ettirmeniz için aynı gözlemleri yapmalısınız.

Her müşteri mutlaka bir iz bırakır, bu izleri takip etmelisiniz.

TwitterTakip

No comments:

free web site hit counters

Image Hosted by ImageShack.us
 
Image Hosted by ImageShack.us