02 August 2008

Taklitler aslını yaşatır mı yoksa öldürür mü ?


Ankara’daki İndeks kitapevi kapatma kararı almış ve çok büyük bir yazıyla da şöyle yazmış: Korsana yenildik , kitapları % 50 indirimle satıyor ve kapatıyoruz

Bizler başarısızlık durumunda önce Devleti suçlarız : Nerede bu Devlet ! Sonra da geçmişi , koşulları ve çevremizi…

Duruma diğer açıdan bakmaya çalışalım

Korsan kitap satışı gerçekten de sizin satışlarınızı durdurur mu , yoksa bazı kitapların daha çok yayılmasını , daha konuşulur olmasını , gündemi daha çok meşkul etmesini ve ilginin artmasını mı sağlar ? Korsan kitap alan kişileri incelersek ; genellikle kitap okuma alışkanlığı zayıf , popüler kitapları tercih eden ve çoğu kez bir kitaba başlayıp sonunu getiremeyen bir kesimdir. Böyle bir kitle sizin müşterilerinizin % 1’lik bir kesimini daha kapsamaz. Burada satılan kitaplar ise top 10 listesindeki 10-11 kitabı kapsar. Yani , çakışma yüzdesinin çok zayıf olduğunu görüyoruz. Yani korsanın eksi ya da artı tartışılır birkaç etkisi olabilir ama kapatmayı gerektirecek kadar etkili olduğunu düşünmüyorum. Hatta derinliğine incelersek kanaatimce kitap satışlarını olumlu etkileyecek birçok nedenin daha ağır bastığını düşünüyorum.

Bence kitapçıların bu yenilgisinin arkasında daha farklı nedenler var. Her krizde Çin , Devlet politikası ve korsan gibi klişeleri tekrarlamak bizi doğru sonuca götürmez

Kitap satışlarını etkileyen faktörlerin başında bilgiye ulaşma kaynaklarındaki değişim yatıyor. İnternet , Tv gibi iletişim araçları daha görsel bir sunumla daha çok tüketici çekiyor. Bu değişim sadece kitap satışlarını değil gazete ve dergi satışlarını da vuruyor.

Bununla mücadele için önce sorunu tesbit etmek , tüketicinin neden uzaklaştığının yanıtını bulmak sonra da buradan çıkarak çözümler bulmak , farklı bir pazarlama yaklaşımı geliştirmek gerekiyor. Basit olan ise ; korsana yenildik deyip , kitapları % 50 indirimle elden çıkartmaktır

Lacoste, Nike , Adidas gibi markaların imitasyonlarını her köşe başında 10 ytl gibi rakamlara bulabilirsiniz. Alt gelir seviyesinden Lacoste imitasyonu tişörtlerle sokaklarda dolaşması acaba satışları düşürüyor mu yoksa buradaki özenti ve iştah Lacoste firmasının asıl tüketicisindeki isteği daha anlamlı kılıp daha da mı yoğunlaştırıyor. 10 ytl’ye tişört alan bir genç 1o ytl’ye o tişörtü bulamasaydı Lacoste mağazasına gidip 150 ytl ye o ürünü alır mıydı ? Gerçek sadek tüketici kitlesiyle taklitleriyle yetinenler arasındaki örtüşme oranı nedir ? Taklitler aslını öldürür mü yaşatır mı ?

TwitterTakip

No comments:

free web site hit counters

Image Hosted by ImageShack.us
 
Image Hosted by ImageShack.us