27 May 2009

Home Trend dergisi röpörtaj --- 2009 evteks fuar değerlendirmesi


Mustafa bey , 2009 Evteks fuarı bu yıl nasıl geçti , dikkat çekici ayrıntılar neydi sizce ?

Genel olarak fuar’ın iyi geçtiğini , beklenti seviyesini aştığını söyleyebiliriz, Derya hanım. Bunu neye göre söylüyorum , birçok nedenden dolayı beklenti oldukça düşüktü , bu beklenti seviyesini düşündüğünüzde sonuç iyiydi, diyebiliriz. Büyük şehirlerden ilgi daha yoğun olurken , Anadolu’dan ve diğer illerden katılım oldukça az idi. Anadolu’da arayış henüz büyük illerdeki kadar yoğun değil. Bölgesellik ağır basıyor , birebir ilişkiler rasyonalitenin önüne geçiyor. Markalara olan ilgi fark edilir düzeydeydi. Bu durumu perakendecinin artan perakende enflasyonunda kimlik arayışı olarak okuyabiliriz.Ayrıca ,bu seneki müşteri sayısının daha az ama daha odaklı olduklarını söyleyebiliriz.

Ancak çoğu firmadan satışların düşük olduğu şeklinde duyumlar aldık, Mustafa bey ?

Satış, artık fuar başarısının ölçütü olamaz. Satış ,belirli dönemlerdeki stok alımlardan daha ufak metrajlarda bütün bir yıla yayılmış durumda. Satıcının ve perakendecinin birebir pazarlığı dışında , tüketicinin de dahil olduğu , daha ufak metrajlarda bir akışkanlık oluştu. Asıl ölçüt bu akışkanlığın hacmidir.

Dönem nakit dönemi. Nakit’de kalma durumu satış hacmini önlüyor , bu da çok normal. Bundan sonra bildiğimiz anlamdaki satışlar azalacak , satış kanalları artacaktır. Kriz , nakdin , risk analizinin , konservatif olmanın önemini daha da arttırdı. Sanayi şirketleri nakit tutmazlar çünkü nakit kar üretmez ancak şu durumda nakit riski kontrol ediyor ve önlüyor. Nakit şu an için kral…

Ben yine de sizin kadar pozitif değilim , durumu bu kadar nedenselleştiremiyorum , işlerin durgun olması perde’nin lüks tüketime giren bir ürün olmasıyla da ilgili sanırım.

Perde sektörü araştırılmamış , analiz edilmemiş ham bir Pazar. Satıcı deneyimlerine , diyaloglar , dedikodulara ve olaylara dayanıyor. Mağazanızdan içeri bugün 1 tane müşteri girmese işler çok kötü diye düşünürsünüz , yarın 10 tane girse moraliniz düzelir ve işler iyi dersiniz. Ancak bu gözlem geneli yansıtmaz , gözlem yanıltıcıdır.

Teorik olarak baktığımızda işlerin şu an çok daha düşük olması gerekir. Çünkü , sizin de söylediğiniz gibi perde lüks tüketime giren bir üründür ve ihtiyaç sıralamasında en son sırada gelir. Ancak , insan davranışı şu şekilde işler. İnsanlar önce ev alır , sonra araba alır sonra da diğer almak istediklerine sıra gelir. Yani ,diğer eşyalara sıra ev ve arabadan sonra gelir. Bununla birlikte insanların ev ve araba almak umutlarının olmadığı durumlarda da diğer kalemleri satın almaya yöneldiklerini görüyoruz. Krizden önceki dönemde kredilerin gayet cazip olmasıyla perde gibi lüks tüketim ürünlerinin sirkülasyonunda yavaşlama hissedilir olmuştu. Şu anki kriz döneminde ise insanların ev ve araba alma oranları düşeceği için paranın kısmen buraya akacağını , tıkanmanın inşaat ve otomotiv sektöründe olduğu kadar olmayacağını söyleyebiliriz. Anadolu’da şöyle derler ; “ bir kapı kapanır , bir kapı açılır” bu söz çok doğrudur ; bu sözün ekonomi biliminde teorileşmiş bir yeri vardır. Para yok , bu krizde kim perde alır , doğrusal mantığı pratikte geçerli değil , bu kadar negatif olmamak lazım.

Bu teori , işler şu an biraz gergin ama bir kapı kapanır bir kapı açılır mı , diyor ?

Peter drucker , kriz dönemlerinde en önemli problemin gerilimi yönetme olduğunu söylüyor. Daha önce kar marjının yüksekliği ve sirkülasyon hızı yöneticilerin sağlamadığı artı bir motivasyon veriyordu , hataların üzerini örtüyordu. Yeni milenyum’da Drucker’in kehaneti yöneticilerin önüne önemli bir problem çıkartıyor. Bir arada tutma ve gerilimi yönetme…Evet , piyasalar gergin ama bu gerginliği yönetebilme de ticaretin kendisi içerisinde bir rekabet unsuru.

Şu an piyasalar gergin , bunu kabul etmek lazım. Ancak yeni düzenler de eski düzenlerin yıkıldığı dönemlerde ortaya çıkar. Emin olun 3 yıl sonra yıldızı parlayan yeni firmalar göreceğiz , bazı firmalar piyasada daha pasif konuma geçecek , boyamada , üretimin belirli alanlarında uzmanlaşan firmalar çıkacak , sadece pazarlamaya ağırlık veren firmalar doğacak , herhangi bir toptancının çantasıyla içeri girip satış yapamayacağı ,kendini bir firmaya bağlamış ,diğer satıcılara kapısını kapatan perakendeciler oluşacak. Yani , bu gerginlikten çok çocuk çıkar .

Umarım piyasa bu yeni çocukları kaldırabilir , öksüz olmaz Mustafa bey.
Bir sonraki röportajda görüşmek üzere , Teşekkür ediyoruz

TwitterTakip

No comments:

free web site hit counters

Image Hosted by ImageShack.us
 
Image Hosted by ImageShack.us