Ekonomide ortaya çıkan tüketici kitlesi, yeni normlar ve yeni değerler... demokrasinin vatandaşı varsa, ekonominin tüketici kitlesi var...
Piyasada var olan bütün aktörler rakibinizdir. Bir mağaza için internetten alışveriş mecrası rakip olabilir mi ? Direkt olarak rakip gibi gözükmese de tüketici fiyat, hizmet gibi noktalarda kıyaslamaya gidecektir ; yani direkt rakip olmasa da standartları belirleme noktasında yeni bir çerçeve çizecektir. İnternet mecrası beklentiyi şekillendirecek, bu da sizin ticaretinizi etkileyecektir. Herkes herkes ile rekabet halindedir.
Ürünlerini mağazada sergilemeyip elden ele satış yapan Avon dahi bir firmanın rakibidir. Mağaza olarak olmasa dahi, kurduğu yakın diyalog , tüketiciye yaşattığı deneyim ile rakibinizdir. Böyle bir deneyimi yaşayan tüketici sizin yaşattığınız deneyim ile bunu kıyaslayacak, bu da tatmin düzeyini etkileyecektir.
Yeni bir dünyaya doğru giriş yapıyoruz. Bu dünyada perdecinin rakibi perdeci değil, ayakkabıcının rakibi birkaç dükkan ötedeki ayakkabıcı değil. Rekabet daha paradoksal , içi içe geçmiş düzeyde.
Daha önce bir kuruyemişçinin tüketiciyle kurduğu diyalog ile bir berberin, perdecinin kurduğu diyalog farklı idi. Bu diyalog neticesinde her sektörün kendine özgü bir kültürü var idi. Farklı sektörlerin kendi içerisinde yarattıkları kültür giderek yıkılıyor ve bu kültür standart hale geliyor.
Nasıl ki demokratik sistem karşısında haklarını bilen, birey olan bir kişi var ise ekonomi cephesinde de tüketici kitlesi oluşuyor. Bu tüketici kitlesi sizin verdiğinizle beklentisini oluşturmuyor, talep ediyor. Haklarının farkında, ne vermeniz gerektiğini biliyor… demokrasinin vatandaşları, ekonominin tüketicileri olarak ortaya çıkıyor , yeni , görünmez normlar oluşuyor.
No comments:
Post a Comment