05 January 2011

Piyasada Hareket Var mı ?

Ekonomi, bireyin rasyonel olduğunu söyler ancak bu her zaman doğru değildir.

Örneğin, Türkiye’de insanlar çok harcama yapıyorsa, birinci ihtimal; kazandıkları içindir… ancak biz “battı balık yan gider” mantığıyla , ekonomik krizlerdeki depresyonun da alışverişi körükleyebildiğini gördük, bunu da ikinci ihtimal olarak yazabiliriz.

Ekonomi mantığına göre bir yerde alışveriş var ise ekonomi iyi gidiyordur , der… oysa bazen gerçekte ekonomi batmıştır.

Ekonomi teoriktir, pazar ise pratik, birçok dinamik devreye girer.

O yüzden rakamlar açıklanmayı gerektirir. Yılbaşındaki tüketim rakamları açıklandı, gelin bunları analiz edelim.

30-31 aralık günleri 750 milyon tl harcama yapılmış. Geçen yılın aynı tarihine göre % 12 ‘lik bir harcama artışı demek bu.

Kurban ve şeker bayramlarındaki harcama artışına baktım, neredeyse geçen yıla göre hiçbir artış olmamış. Piyasada aktif olarak dolaşan birisi olarak ben de kendi sektörümde ( tekstil ) 31 aralık günleri böyle bir tüketici artışı ile karşılaşmadım.

Buradan çıkan sonuç ;

Rakamlara baktığınızda geçen yıllara göre tüketim artışı gözüküyor. Sizin sektörünüzde olmaması tüketici tercihlerinin ve tüketici önceliklerinin değişimi ile açıklanabilir. Kurban ve şeker bayramında artış olmamasına rağmen, yılbaşında artış olması yeni değerlerin ve tüketim alışkanlıklarının ortaya çıktığını, bu alışkanlıkların küresel değerlerle parelel gittiğini gösterir.

Eğer, tüketimde bu yönde bir değişim var ise ; küresel tüketici davranış kalıpları Türkiye’de de yerleşecek demektir. Bu değişimleri iyi takip edip, gözlemlemek gerekir.

Bu değişim ve tüketimdeki kayma önemli gelişmelerin habercisi. Sürekli olarak, Dünya global bir köy oluyor, diyoruz, bunun ilk etkileri tüketici davranışlarında kendisini gösteriyor.

Tüketici artık ihtiyacı olduğunda alışverişe yönelmiyor. Alışveriş artık kazak gibi, pantolon gibi ortaya çıkan bir ihtiyacın tatmini değil. Bir sosyalleşme aracı, kişinin sosyalleşme ve kendisine imaj bir değer ekleme aracı.

Bu değişimde kendinize nasıl bir yer açarsınız ? Mağaza tezgahtarları, mağazanın önünden geçen bayana seslenir “ abla nasıl bir ihtiyacın var, gel yardımcı olalım”… Ablanızın bir ihtiyacı yok, ablanız bir moda değerden etkilenmiş, sokağa çıkmış, kendisi de ne alacağını, aklında ne olduğunu bilmiyor… şimdi, tüketici zihninde ve bilinçaltında böyle bir değişim var, bu değişime nasıl cevap verebilirsiniz ? Bu değişime geleneksel modelle, esnaflık kültürüyle cevap verebilmek mümkün mü ? Hayır…

Rakamlar gösteriyor ki satış rakamları artıyor, eğer sizin artmıyorsa bunu “iş yok” diye yorumlamak yanlış olur. Sadece paranın yönü , tüketicinin aktığı kanallar değişiyor ve farklılaşıyor.

TwitterTakip

No comments:

free web site hit counters

Image Hosted by ImageShack.us
 
Image Hosted by ImageShack.us